spacer.png, 0 kB

Dansk Atletik

Login






Glemt din adgangskode ?
Har du ingen konto endnu ? Opret en konto

spacer.png, 0 kB

 

Jakob Larsen


24 nov
2009

Svar på leder i Atletik Nyt nr. 11/2009

Skrevet af Jakob Larsen, DAF in Uden kategori 

admin

I det kommende nummer af Atletik Nyt bringer redaktionen en leder omhandlende DAFs talentudvikling. DAFs elitestab blev inviteret til at svare på lederen, men da redaktionen efter fremsendelse af svaret ikke kunen finde plads i nummer 11/2009 har vi med samtykke fra Atletik Nyt valgt at bringe såvel leders som elitestabens svar på denne.

 


Atletik Nyt 11/2009 - leder

PRESSION  ?
Ved afslutningen af 1. runde af vinterturneringen i Blovstrød blev jeg kontaktet af Jan Gram, som jeg har haft fornøjelsen af at træne, og som jeg har bevaret kontakten med siden. Han ville have hjælp i forbindelsen med at hans aktive, Katrine Toft Væsel af landstræneren Frank de Paoli var blevet stillet det ultimatum, at hvis hun i 2010 igen løb ½ maraton i maj i Göteborg (for 3. gang i øvrigt) så ville hun ryge ud af TUD !!
Nu kender jeg også Frank rigtig godt (jeg hjalp ham i sin tid med at få lov til at træne under Novak, Wilson Kipketers træner), så jeg spekulerede på, om det nu også kunne være det han havde sagt.
Derfor ringede jeg til Katrines mor Hanne og fik desværre bekræftet, at sådan forholdt det sig !
Jeg kommer derfor til den konklusion, at så har landstræneren totalt misforstået sin opgave. Han skal IKKE gå ind og blande sig som sådan i en anden træners arbejde, tværtimod skal han hjælpe de enkelte trænere og aktive, hvis de altså mener, de har brug for hans hjælp.
Hvis det er sådan man arbejder i TUT, så kan DAF beholde det for sig selv og de, der måtte ønske at være med.
Jeg har mere end svært ved at fatte det, der er sket de sidste 14 dage. Man skal ikke tage lysten fra hverken en topaktiv (Katrine vandt som bekendt DM på 800m i august) eller hendes træner, men som sagt hjælpe dem, og det Frank her gør, ser jeg absolut ikke som en hjælp til Katrine, tværtimod.
Til slut en Lydiard bemærkning fra 70erne, hvor jeg var hans tolk.
”Det er sådan jeg har gjort, men der er mange veje, der fører til Rom ”
Heinrich Duholm



Svar på leder i Atletiknyt:

Når jeg tager imod tilbuddet om at svare på Heinrich Duholms leder i nærværende udgave af Atletik Nyt, gør jeg det uden at kommentere på den kommunikation, som jeg i forbindelse med mit virke som landstræner i mellem/lang har med konkrete løbere. Derimod vil jeg gerne benytte lejligheden til i korthed at redegøre for, hvordan jeg - og DAFs sportslige ledelse - opfatter min rolle og mit ansvar som landstræner. Spørgsmålet er nemlig, om det ikke nærmere er Hr. Duholm, som gør sig skyldig i ret alvorlige misforståelser omkring dette emne.

Duholm skriver, at landstrænerens opgave er at ”hjælpe de enkelte trænere og aktive, hvis de altså mener, de har brug for hans hjælp”. Jeg ved, at landstrænerens opgaver rækker langt udover dette. Som landstræner er man ansat og forpligtet til at bruge sin viden til at udvikle landets bedste atleter. I forbindelse med talentarbejdet betyder dette, at man skal udvikle, uddanne og rådgive atleterne og deres trænere, men samtidig også stille krav til, hvordan talentet forvaltes i den daglige træning og sæsonplanlægning ude i klubberne. I yderste konsekvens betyder dette, at man må opstille krav eller retningslinjer for den aktives grundlæggende prioriteringer, hvis denne vel at mærke ønsker at være en del af DAF’s elitesatsning. Væsentligt er det, at dette skal opfattes som et tilbud (ikke en ret), som man kan vælge at tage imod, hvis man ønsker at benytte sig af de ressourcer, som DAF rummer.

Det vil være useriøst at begrænse landstrænerens rolle til blot at være ”rygklapper” - vi skal ville og kunne mere end dette! Atletikkens landstrænere er ligesom landstrænere indenfor andre forbund ansat med henblik på at arbejde for resultater og udvikling gennem aktiv anvendelse af den viden, de metoder og visioner, som de har med sig. DAF’s elitearbejde bygger netop på, at landstrænerne arbejder aktivt, målrettet, vidensbaseret og ud fra klare holdninger til, hvordan udvikling nås hos vores eliteaktive. Det nuværende talentarbejde i M/L har udover fokus på aerob og anerob træning også et fokus på hurtighed, spændstighed, teknik og basale træningskundskaber. Disse elementer prioriteres højt i hovedgruppetrænernes arbejde med atleterne og vi forventer samtidig, at de tildeles stor opmærksomhed hos de aktive og deres trænere.

Det er i øvrigt værd at gøre opmærksom på, at det netop er denne målrettede og holdningsbaserede tilgang til talentarbejdet, som Team Danmark fremhæver og roser i deres nylige indstilling af DAF til Team Danmarks talentpris 2009. 

For slutteligt at kommentere på det berømte Lydiard-citat, er det for mig helt oplagt at have forståelse og respekt for, at målet kan nås ad mange veje, men det er nu engang ikke ALLE veje, som fører til målet. Som landstræner er man forpligtet på at undgå ”vildfarelser” hos de eliteaktive og selv om dette af og til kan være en kontroversiel opgave, er det én jeg gerne bærer og som jeg tager fuldt ansvar for.


Frank de Paoli
Landstræner M/L
Dansk Atletik Forbund
Kommentarer (4)Add Comment
...
skrevet af C Lund, onsdag d. 25. november 2009 - kl. 12:34
Fint med en landstræner som tager stilling og ansvar, og helt rigtigt at hurtighed, spændstighed og teknik er meget vigtige kundskaber når man skal udvikle talenterne.
Nu ved jeg ikke om Katrine primært satser på mellem eller lang, men er det sidstnævnte håber jeg virkelig, at det kun er terminen på hendes 1/2 marathon man er uenige om, og i den forbindelse virker det noget drastisk at "true" med bortvisning fra TUD. Så mange seriøse talenter har vi altså ikke i Danmark.
Jeg håber dog virkelig, at det er Katrines daglige træner, som har det sidste ord med hensyn til hvilke konkurrencer hun stiller op i. Så må daglig træner og landstræner kunne tale sammen som voksne mennesker. Det må under alle omstændigheder være atleten i første række frem for en hvilken som helst træners eget ego.
Rapportér
Dårlig kommentar
God kommentar
Vurdering: +24
...
skrevet af JanG, torsdag d. 03. december 2009 - kl. 09:46
EN POSE VARM LUFT?
Hele sagen er startet som en stor pose varm luft, hvor landstræneren kommer med ultimative krav om hvad en af mine aktive ikke skal gøre, altså løbe Göteborgvarvet. Vi var slet ikke kommet så langt i planlægningen, hun var ikke tilmeldt og vi havde slet ikke talt om, om hun evt. skulle tilmeldes pågældende løb; Men hun havde altså løbet dette løb i 2009, åbenbart til landstrænerens store fortrydelse.
Normalt vil jeg ikke sætte et ½maraton i træningsplanen lige før sæsonen; men når jeg bliver præsenteret for et stærkt ønske om at deltage, kan jeg nemt indregne det i planlægningen. Når den pågældende aktive alligevel, ind imellem, har ture på 15-16 km betyder de ekstra km ikke særligt meget. En glad og motiveret løber er gevinsten. Husk nu, at det midt i hård træning og mange afsavn, skal være sjovt at træne, ellers holder begejstringen ikke længe.
I øvrigt kommer der sandsynligvis en landsturnering samme weekend som omtalte løb, og så er sagen løst, og luften gået af ballonen. Med mindre man altså kan dømmes på hensigter!
Meget mere betænkelig bliver jeg når jeg læser landtrænerens jobbeskrivelse, som altså sætter ham i stand til at bestemme, ”vidensbaseret og ud fra klare holdninger”, hvordan der skal trænes til daglig i klubberne.
Det kunne nemt kollidere med den træning som jeg, ”Videns- og erfaringsbaseret ud fra klare holdninger”, foretager i klubben. Jeg debatterer gerne træning; men jeg er sikkert en stædig gammel original når jeg fastholder, at jeg ikke vil dikteres, hvad jeg skal gøre. Jeg vil have hjertet med i det arbejde jeg laver, og det kan jeg ikke, hvis jeg skal træne mine aktive efter principper og retningslinjer, som jeg ikke rigtig tror på.
Den træning jeg laver med mine aktive, indeholder nøjagtig de samme elementer som DAF’s talentarbejde; blot sat sammen på en anden måde end den gængse på ”borgen”.
”Dine løbere er gået i stå”, hører jeg fra landstræneren. Og jeg hører fra nogle af de aktive at landstræneren opfordrer dem til at komme til Århus og træne, ”så han kan lære dem en bedre løbeteknik”, altså uden at underrette mig om sine planer. Jeg er lodret uenig, mine løbere er ikke gået i stå; men følger pænt de planer vi har lagt. Planer som rækker 4-6 år frem, med stadig progression. Jeg vil medgive at vi måske ikke er så skarpe i stående længdespring m.v.; Men vi træner måske vores spændstræning mere løberelateret, og vægter ikke disse stående længdespring m.v. særlig højt. Faktisk satser vi mere på at løbe hurtigt, afspændt og økonomisk. Landstræneren mangler efter min opfattelse helt det nære og detaljerede kendskab til den enkelte aktive, som det kræver, for at kunne komme med en kvalificeret bedømmelse om virkningen af den træning vi laver.
Situationen er i virkeligheden fuldstændig absurd, da vi alle gør vores arbejde ud fra den allerbedste mening og hensigt. Og vi ved alle, at der er flere veje til målet, som tidligere omtalt i debatten; Men (meget menneskeligt) desværre er det også ofte sådan, at ”har jeg magt er min vej alligevel den rigtige”!
Og meget symptomatisk for hele diskussionen, er det, at det aldrig de aktive som ikke præsterer særlig godt, der er stridspunktet, selv om de måske havde mere brug for hjælp til træning. Nej, det er sjovt nok de aktive som er blevet gode, som ”man” mener træner forkert, fordi ”man” mener at kunne gøre det bedre!
Endnu mere absurd bliver det, hvis vi skal tage landstrænerens jobbeskrivelse bogstaveligt. Det er OK at træne nogle aktive så de kan komme i TUD; Men herfra kan man ikke træne dem mere, hvis man ikke vil ændre sin træning så den følger landstrænerens direktiver???
Jeg sidder med en komisk fornemmelse af at DAF lider slemt af beslutningskvalme, når de for 2 år siden var så venlige at udnævne mig som årets træner 2007, for nu at fastslå at min træning er forkert og utidssvarende! Det må jo næsten være rent held at de løbere jeg træner er kommet til at løbe stærkt!

Tilbage er så bare at fastslå at jeg som tidligere nævnt er ”en gammel stædig original”!
På den anden side er det altid bedre end bare at være en ”kopi”.
Mvh
Jan Gram (gammeldags træner).
Rapportér
Dårlig kommentar
God kommentar
Vurdering: +36
...
skrevet af KennethA, torsdag d. 03. december 2009 - kl. 11:07
Det lyder da fuldstændig vanvittigt, at landstræneren stiller ultimative krav til hvilke konkurrencer der på forhånd skal deltages i (endda uden at have set noget sæsonplanlægning). Den underliggende trussel om at blive smidt ud af TUD, hvis man ikke følger landstrænerens principper virker endnu mere grotesk.

Dette er absolut ikke befordrende for udviklingen af dansk mellem-langdistanceløbere og heller ikke for Jan Gram m.fl. der hælder til andre trænnigsprincipper, som i øvrigt dokumenteret virker.



Rapportér
Dårlig kommentar
God kommentar
Vurdering: +16
...
skrevet af Anonym, torsdag d. 03. december 2009 - kl. 16:37
Ikke ALLE veje fører til Rom nej, men det er der rigtig mange, der gør. Løbere med træningsmængder på alt mellem 80 og 300 km om ugen har vundet olympiske medaljer, så hvorfor er det, at danskere i følge landstræneren ikke må løbe meget mere end 80 km om ugen, hvis de skal blive gode mellem- og langdistanceløbere?
Jan Gram - du gør det fantastisk! I forlængelse af, at landstræneren prøver at lokke dine atleter til Århus, kan jeg huske, at jeg snakkede med Thijs Nijhuis for et års tid siden, hvor han ligeledes af landstræneren var blevet opfordret til bestemt ikke at løbe over 80 km om ugen den kommende vinter - det ville blot være meget skadeligt for ham! Så vidt jeg ved endte Thijs med at løbe rigtig hurtigt i denne sæson på alt fra 800m til 10 km med en god portion af både intensitet og mængde, selvom han var skadet i foråret. Men som du så rigtigt siger Jan, så mener landstræneren helt sikkert, at Thijs ville være blevet meget hurtigere, hvis han havde trænet mindre og havde trænet løbeteknik de dage, han ellers løb en frisk 15 - 20 km tur!
Med hensyn til Kathrines eventuelle deltagelse i det halvmaraton, synes jeg, at vi skal huske på, at en hvis Peter Snell løb en HEL maraton i konkurrence kun tre måneder før, han løb 1.44,3 min på 800m på en græsbane! Niels Kim Hjorth har da vist også i øvrigt ungdomsrekorden på maraton - jeg synes, at han endte med at blive meget god smilies/wink.gif
Rapportér
Dårlig kommentar
God kommentar
Vurdering: +26

Skriv kommentar
Du skal være logget på for at skrive en kommentar. Opret dig som bruger hvis du ikke allerede har gjort det.

busy
spacer.png, 0 kB